Powered by Blogger.

Tuesday, 18 August 2015

SENI DAN PENGURUSAN

HASIL PEMBELAJARAN

Pada akhir topik ini, anda seharusnya dapat:
1.  Menyatakan de!nisi Seni dan Pengurusan dalam Pendidikan Seni;
2.  Mengenal kepelbagaian jenis dan aktiviti-aktiviti Seni dan Pengurusan;
3.  Menjelaskan  tujuan  Seni dan Pengurusan ini  di  dalam  proses  pembelajaran dan
4.  Menerangkan kepentingan  Seni dan Pengurusan  ini  kepada guru  Pendidikan Seni.

PENGENALAN

Kursus Seni dan Pengurusan ini  adalah  proses  pembelajaran  yang  melibatkan pelbagai  aktiviti.  Aktiviti-aktiviti  yang  telah  dipilih  sudah  dikenal  pasti boleh  mendidik  serta  melatih pelajar  yang  bakal  menjadi pendidik  di  dalam bidang  Pendidikan  Seni  supaya  boleh  bekerjasama secara  individu  mahupun berkumpulan secara berterusan dalam menjalankan tugas yang berkaitan dengan profesion anda kelak. 
Dalam  proses  menyediakan  seorang  pendidik  yang  mantap,  berpengetahuan tinggi dan mampu untuk melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang akan dipikul  nanti, pihak universiti dengan sedaya-upaya cuba menyediakan pelajar dengan berbagai-bagai latihan dan proses perancangan dan perlaksanaan projek 
di dalam berbagai bidang apabila mereka mula bertugas nanti. Anda juga dinasihatkan agar dapat membuat dan melaksanakan tugasan aktiviti-aktiviti yang diberikan oleh Pensyarah dan Tutor dengan bersungguh-sungguh. Ini adalah masa yang anda ada untuk menimba pengalaman yang sebenar dalam melaksanakannya sendiri secara realiti di sekolah nanti.
Besarlah  harapan  sekiranya  anda  dapat  menimba  dan  memperolehi  sesuatu ilmu serta pengalaman yang baru setelah anda selesai mempelajari keseluruhan mata pelajaran Projek Khas ini nanti. Diharap nanti segala pengalaman dan ilmu yang  telah  anda  perolehi  ini  akan  menjadi  sedikit  bekalan  untuk  memulakan
tugas anda sebagai seorang Pendidik Seni; selain mempunyai kesungguhan dan keazamanan  yang  tinggi untuk  mendidik  anak-anak  bangsa  supaya  menjadi insan yang berilmu serta berpengetahuan yang luas.


1.1 SENI DAN PENGURUSAN

Dalam  proses  melahirkan  para  pendidik  yang  cemerlang,  pendidik  yang mempunyai semangat dan pengetahuan yang tinggi maka pelbagai aktiviti telah dipilih.  Aktiviti-aktiviti  di  dalam  pelbagai  bidang  nanti  akan  disempurnakan oleh anda dalam Projek Khas ini.

1.1.1 Definisi Seni dan Pengurusan

Myres,  B.  (1985)  di dalam bukunya ‘How to Look at  Art’  menjelaskan bahawa Seni dan Pengurusan  itu adalah sesuatu  aktiviti,  latihan  dan  tugasan  yang  telah  dipilih dan  dikenal  pasti  keberkesanannya  bagi tujuan untuk  menambahkan  ilmu pengetahuan dan menimba pengalaman-pengalaman baru dalam pendidikan. 
Manakala  D’Alleva,  A.(2005)  pula  menegaskan  di  dalam  bukunya  ‘Method  & Theories of Art History’ bahawa Seni dan Pengurusan adalah satu bentuk ujian akhir bagi menguji sejauh mana pengetahuan dan ilmu yang telah dipelajari oleh seseorang pelajar itu di sepanjang tempoh pengajian mereka. Pengujian ini perlu diadakan bagi mengetahui ‘standard’ dan kemahiran mereka semasa melaksanakan sesuatu tugas yang diberi mengikut tempoh yang telah ditetapkan. Namun  begitu,  secara  keseluruhannya  dapatlah dinyatakan bahawa  takrifan Seni dan   ini  adalah  merujuk  kepada  sesuatu  tugasan  khusus  yang  telah diberikan kepada  pelajar  yang  bertujuan  untuk  melatih  mereka  menyudahkan tugasan berkenaan dan melalui serta mengalami pengalaman baru dan sebenar di  dalam  proses  menyempurnakan  pengajian mereka  di  dalam bidang-bidang yang mereka ceburi.


1.1.2 Kepelbagaian Jenis Aktiviti

Antara aktiviti-aktiviti berkenaan adalah seperti di jelaskan dibawah:
(a)  Aktiviti Gerak Kerja Kreatif
      Didalam  aktiviti  ini  anda  akan  didedahkan  tentang    cara  serta  proses penghasilan mural dan                 landskap di sekolah.
(b)  Aktiviti Pameran
      Kepentingan  mengadakan  pameran,  menguruskan  pameran  dan melaksanakan pameran akan                   diterangkan kepada anda dalam aktiviti ini
(c)  Aktiviti Seminar
       Anda juga  akan didedahkan kepada cara untuk mengendalikan sesuatu seminar  bermula  daripada              peringkat  awal  perancangan  sehinggalah selesai seminar itu dijalankan.
(d)  Aktiviti Kajian Tindakan
      Bagi  mengetahui  dan  mengambil  langkah  tindakan  susulan  untuk menambah baik sesuatu perkara itu       maka anda akan didedahkan kepada cara untuk mengendalikan Kajian Tindakan.
(e)  Aktiviti Penghasilan Karya
      Di  dalam  aktiviti  ini  anda  akan  diperkenalkan  kepada  cara  untuk menghasilkan  karya  Seni  Visual       dan    Seni  Kraf  disamping  proses penyediaan Folio pelajar.
(f)  Aktiviti Ekspedisi Visual
      Bagi  melahirkan  pelajar  yang  kreatif  serta  boleh  bekerjasama  di  dalam satu kumpulan, anda akan         didedahkan kepada cara untuk mengendalikan Ekspedisi Visual.
(g)  Aktiviti Ekspo Karya Seni dan Produk Industri
      Di  dalam  aktiviti  ini  anda  akan  didedahkan  cara  untuk  menyemaikan semangat  keusahawanan  di         kalangan  pelajar.  Di  samping  itu  juga anda  akan  diterangkan  cara  untuk  mengendalikan  aktiviti  ini      dengan sempurna.
(h)  Aktiviti Pementasan Seni
      Bagi  melatih,  mendidik  dan  membentuk  pelajar  supaya  menjadi  insan yang kreatif dan mempunyai         daya keyakinan diri yang tinggi anda juga akan  didedahkan  tentang  cara  untuk  mengadakan  dan               mengendalikan pementasan seni.
(i) Aktiviti Pertandingan Seni Visual
     Di  samping  mendidik  pelajar  untuk  mempunyai  tahap  keyakinan yang  tinggi  anda  juga  akan                didedahkan  cara  untuk  memotivasikan  dan menghargai  diri  pelajar.  Justeru,  itu  aktiviti  telah                  dikenal  pasti  sebagai satu  cara  untuk  menggalakan  mereka  menghasilkan  karya-karya  yang lebih          aktif dan mempunyai nilai estetika yang tinggi.

Diharap  nanti  apabila  anda  telah  menjalankan  dan  menyempurnakan  semua tugasan yang berdasarkan aktiviti-aktiviti yang telah disenaraikan di atas, ianya akan  mendapat  sedikit  sebanyak  memberikan  pengalaman  yang  akan  anda gunakan  semasa  bertugas  kelak.  Proses  perancangan  dan  perlaksanan  semua aktiviti di atas akan dijelaskan serta diterangkan secara terperinci di setiap topik di dalam modul ini nanti.  

AKTIVITI 
Anda  dikehendaki  melayar  laman  web:  http://www.getty.edu/education/  dan  laman  web:  http://americanart.si.edu/  bagi mendapatkan maklumat terperinci tentang aktiviti-aktiviti pameran.

1.2 TUJUAN 
Tujuan  Seni dan Pengurusan  ini  adalah  untuk  melahirkan  pendidik  didalam  bidang pendidikan seni yang berbudaya dengan mengamalkan pertimbangan kesenian, berjiwa  kreatif,  inovatif,  inventif  dan mempunyai jati  diri  yang  tinggi.  Diharap dengan mempelajari dan menyiapkan semua tugasan yang diberi dalam modul
Projek Khas ini akan  dapat membantu  proses pembentukan pendidik yang lebih bersifat holistik.

Di antara tujuan utama Seni dan Pengurusan ini adalah untuk:

(a)  Menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran bidang Pendidikan Seni lebih menarik;
(b)  Membantu untuk memahami sejauh mana kemampuan diri anda sebagai seorang guru pendidikan seni;
(c)  Membantu  perkembangan  intelek  terutama  dari  aspek  penyelesaian masalah;
(d)  Memotivasikan  anda  menjadi  guru  yang  kreatif,  inovatif,  peka, berpersonaliti yang seimbang, berketerampilan dan profesional;
(e)  Membantu  ke  arah  perkembangan  insan  secara  seimbang  dan menyeluruh;
(f)  Membantu menyedari dan menghargai suasana seni dalam persekitaran dan kaitannya dengan keselesaan hidup seharian; dan
(g)  Berupaya mengintegrasikan pendidikan seni dengan mata pelajaran lain melalui  aktiviti  yang  telah  dijalankan  selaras  dengan  hasrat  kurikulum kebangsaan.

1.2.1 Perlaksanaan Tugas Spesifik

Proses  perlaksanaan  tugas  spesi!k  yang  telah  diberikan  adalah  satu  perkara yang  perlu  diberikan  perhatian  yang  utama.  Ianya  akan  melibatkan  beberapa peringkat  yang  penting.  Di  antara  peringkat-peringkat  tersebut  adalah  (rujuk Rajah 1.1):

(a) Peringkat Mengenal Pasti Tugasan
  Pada peringkat ini, anda perlu membuat kajian awal yang terperinci bagi mencari maklumat-maklumat  berkenaan  dengan  tugasan  khusus  yang  telah  diberikan. Anda adalah disarankan supaya mencari sebanyak mungkin maklumat tentang tugasan  itu.  Ini  bertujuan  untuk  memudahkan  membuat  perancangan  pada peringkat seterusnya.

(b) Peringkat Perancangan
 Berdasarkan  maklumat  yang  telah  perolehi,  anda  dikehendaki  merancang  satu kaedah ataupun menggunakan mekanisma yang sesuai untuk diguna pakai bagi melaksanakan tugasan tersebut. Perancangan yang rapi dan teliti perlulah anda lakukan  agar  semasa  perlaksanaan  tugasan  itu  nanti,  ianya  boleh dijalankan dengan lancar dan sempurna.

(c) Peringkat Perlaksanaan
 Berpandukan  daripada  perancangan  rapi  yang  telah  anda  buat,  maka  pada peringkat  ini  perlaksaanan  tugasan  itu  akan  bermula.  Anda  hendaklah melakukan kerja-kerja perlaksananaan tugasan ini berdasarkan kepada ketepatan masa  yang  telah  diperuntukkan.  Kesempurnaan  tugasan  ini  dijalankan adalah bergantung pada kecekapan dan kepandaian anda menguruskan kerja di dalam ruang masa yang telah ditetapkan.

Peringkat-peringkat perlaksanaan Tugas Spesi!k

1.2.2 Aktiviti Individu ataupun Berkumpulan
Tugasan  untuk  melaksanakan  akitiviti-aktiviti  di  dalam  Projek  Khas  ini  akan diberikan dalam dua bentuk. Bentuk pertama adalah aktiviti yang dilaksanakansecara individu dan bentuk kedua pula adalah aktiviti yang perlu dilaksanakan secara berkumpulan.

(a) Aktiviti Individu
 Bentuk tugasan individu adalah melibat diri anda seorang  sahaja bermula dari peringkat awal sehinggalah ke akhir. Tugasan individu ini biasanya mengkehendaki  diri  anda  mempunyai  cukup  maklumat  berkenaan dengan tugasan yang akan dibuat. Perancangan yang teliti dan semangat kuat adalah diperlukan untuk menyempurnakannya. Contohnya, apabila anda diberikan tugasan untuk menghasilkan sebuah 
catan,  anda  mestilah  telah  mempunyai  pendedahan  yang  secukupnya 
dari segi teknikal, praktikal dan teoritikal. 
Hasil  karya  catan  individu  yang  baik  adalah  bergantung  kepada kemampuan anda mengembang dan mengolah idea sesuatu subjek yang telah  dipilih sebagai tema utama. Di samping itu  juga, pengalaman luas 
di dalam pembacaan dan juga pemerhatian pada hasil kerja individu lain juga merupakan salah satu faktor penyumbang ke arah penghasilan karya catan yang baik.
Secara  keseluruhannya,  melaksanakan  sesuatu  tugasan  secara  individu adalah  satu  tugasan  yang  berat lagi  mencabar  kemampuan  sesorang individu itu. Segala keputusan, perancangan dan perlaksanaannya adalah bergantung sepenuhnya kepada kemahiran, kemampuan dan kebolehan anda.
   
(b) Aktiviti Berkumpulan
 Tugasan aktiviti secara berkumpulan biasanya melibatkan lebih daripada seorang  individu  bermula  dari  peringkat  awal  sehinggalah  sempurna tugasan  tersebut.  Cabaran  dan  bebanannya  agak  kurang  dalam 
melaksanakan tugasan berkumpulan. Ini disebabkan oleh bebanan kerja boleh dibahagikan sama rata di kalangan ahli kumpulan. Contoh tugasan tersebut adalah mengadakan satu seminar, di mana anda 
bersama-sama dengan ahli kumpulan anda boleh membahagikan bebanan kerja  dengan  melantik  ahli  jawatan  kuasa  kerja.  Secara  tidak  langsung, penyelesaian tugasan mengadakan seminar itu menjadi lebih mudah dan cepat.
Di samping itu  juga,  aktiviti berkumpulan ini akan memupuk semangat kerjasama di dalam kumpulan. Tolong menolong di antara satu individu dengan individu yang lain akan berlaku bagi mencapai satu objektif yang sama. Sekiranya terdapat masalah yang timbul, anda mempunyai kawan untuk  berbincang  untuk  mencapai  kata  sepakat  bagi  menyelesaikan permasalahan tersebut. 
Konsep  berbincang,  bertolak  ansur,  merancang,  membuat  keputusan dan  melaksanakan  tugasan tersebut  secara    terancang  lazimnya  diguna pakai  dalam  menyempurnakan  tugasan  secara berkumpulan  ini.  Secara umumnya,  dapatlah  dinyatakan  bahawa  tugasan  berkumpulan  adalah pendekatan  yang  paling  baik  digunakan  untuk  mengadakan  sesuatu aktiviti yang besar dan melibatkan ramai orang.

1.3 KEPENTINGAN SENI DAN PENGURUSAN KEPADA GURU PENDIDIKAN SENI

Aktiviti-aktiviti  yang  terkandung  di  dalam  Projek  Khas  ini  adalah  merupakan gabungan aktiviti-aktiviti di dalam pelbagai bidang ilmu dan pengetahuan. Ianya sangat  penting  kepada  seorang  pendidik  itu  dalam  proses  menyediakan  diri mereka dengan pengalaman dan pengetahuan yang cukup sebelum melangkah 
ke alam pendidikan yang sebenar.  Di samping itu juga, projek khas ini berupaya untuk menambahkan pengetahuan yang sedia ada, melalui pengalaman sebenar dan menambah nilai keyakinan dan jati diri seseorang bakal pendidik itu. 

1.3.1 Pengetahuan
Secara tidak langsung juga aktiviti-aktiviti yang terkandung di dalam projek khas ini akan membantu bakal pendidik menambah lagi pengetahuan. Aktiviti-aktiviti daripada projek khas ini juga boleh anda kaitkan dengan:
(a)  Hubung kait ilmu-ilmu baru kepada pengetahuan yang sedia ada;
(b)  Menyusun atur maklumat dan pengetahuan;
(c)  Mengekspresi ilmu baru dalam bentuk baru;
(d)  Memberikan  gambaran  mengenai  pengetahuan  baru  dengan  berbagai cara dan bentuk;
(e)  Menyampaikan pengetahuan baru melalui representasi dan persembahan; dan
(f)  Mengukuhkan pemahaman dengan aktiviti lanjutan.

1.3.2 Pengalaman
Berdasarkan  daripada  pengalaman  sebenar  yang  dilalui  dan  diperoleh  semasa menyelesaikan  tugasan-tugasan  projek  khas  ini,  diharap  ianya  akan  dapat membantu  para  pendidik  untuk  membimbing pelajar  dengan  lebih  kreatif  dan inovatif lagi.  John  Dewey  (1934)  di  dalam  bukunya  ‘Art  as Experience’  juga  mengatakan bahawa  pengalaman  itu  adalah  merupakan  salah  satu  faktor  penting yang mempengaruhi  seseorang  pengkarya  itu  di  dalam  proses  menghasilkan  karya yang baik. Melalui pengalaman yang diperolehi ini juga diharap pendidik akan dapat  memupuk  budaya  penyelidikan  dalam proses  penghasilan  karya  seni visual.

Di  samping  itu  ianya  juga  boleh  meningkatkan  pengetahuan,  daya  kreativiti, inovasi, disiplin serta kemahiran dalam bidang seni visual yang dapat diamalkan dalam kehidupan dan kerjaya.Selain itu juga, diharap pengalaman yang diperoleh dapat memupuk kesedaran dan  penghargaan  terhadap  suasana  seni dalam  persekitaran  serta  kaitannya dengan  keselesaan  hidup.  Pengalaman  yang  diperolehi  ini  juga akan  dapat merangsang dan memantapkan lagi semangat bina jati diri ke arah pembentukan negara serta bangsa yang berpengetahuan tinggi. 

1.3.3 Nilai
Aspek-aspek nilai yang boleh diperolehi melalui aktiviti-aktiviti projek khas ini adalah pendidik itu akan dapat menanam dan memupuk nilai-nilai murni seperti saling faham memahami, ramah mesra dan menghargai hasilan seni, memupuk sikap mencintai alam sekeliling dan cinta kepada negara.  Selain  daripada  itu, pendidik  juga  berkeupayaan membuat pertimbangan  yang wajar  di samping peka terhadap isu-isu  sosial dalam masyarakat dan berusaha ke arah yang lebih produktif serta ber!kiran positif. Di  samping  itu  juga, nilai-nilai  kemanusiaan  yang  diperoleh  itu  juga  akan menjadi  pendorong  untuk  memberikan  bimbingan yang  wajar  dengan membetulkan kesilapan pelajar dalam proses pembelajaran.

Secara  keseluruhannya,  dapatlah  dirumuskan  bahawa  keseluruhan  topik ini  menerangkan  kepada  anda  tentang  takrif  projek  khas,  tujuan  dan kepentingannya di dalam pembelajaran seni visual.
Anda juga didedahkan pada jenis-jenis aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan di dalam kursusini nanti. Selain daripada itu juga, anda diterangkan tentang kepentingan projek khas ini kepada guru pendidikan seni.

RUJUKAN

Dewey, J. (1934). Art as experience. New York: Putnam.
D’Alleva,  A.  (2005).  Methods  &  Theories  of  art  history.  London:  Laurence  King Publishing.
Myers, D. (1985). How to look at art. London: George Rainbird Ltd.
Otto  G.  Ocvirk,Robert  E.  Stinson,Philip  R.  Wigg,Robert  O.  Bone  &  David  L.
Cayton (1994). Art fundamentals : Theory & practice (seventh ed.). London :
Brown & Benchmark

0 comments:

Post a Comment

Twitter

 

. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template